|
uzbegim
ادبی فرهنگی تاریخی اجتماعی
| ||
|
غازها وقوربقه (بقه)ها ! انسان ها نباید مثل غازها وقوربقه ها فکرکنند ! *** در کولی(کولاب)غازها وقوربقه (بقه)ها زندگی میکردند . باهم ضد ومخالف بودند . همه روزباهم درجنگ وجنجال روبروبودند بخاطریکه فکر، دید ، اندیشه وطرز زندگی شان ازهم فرق داشت . هیچ باهم جورنمی آمدند یکروز غازهااز قوربقه(بقه)ها ناراض وروزی دیگری قوربقه (بقه)ها از غاز ها ناراض میشدند ومیبودند . روزی از روزها یکی از غازها یک قوربقه(بقه) را میکشد . بعدا غاز قاتل نزد تودۀ خود یعنی غازها رفته کشتن قوربقه(بقه)خبرمیدهد . تودۀ غاز ها برایش میگوید خوب کردی کشتی او قوربقه(بقه) خودش خوب قوربقه(بقه) نبود. هردایم شدوناشد وقت وبی وقت قور- قورمیزد ما را باقور-قور اش دردسر ودلزده ساخته بود. وبه کول(کولاب)یکه مازندگی میکنیم همان قوربقه(بقه) هیچ فایدۀ نداشت ازفایده اش زیانش بما غازها زیادبود . بخاطرهمین خوب شده وخوب کردی که کشتی واز سرراه ما برداشتی . ما بابودن مثل تو غاز باتور، دالاوروذکی فخرمیکنیم . همه غازها بایکصدا میگفتندکه قوربقه(بقه) ی که زیان به جماعت ما میرساندوسدراه فعالیت ما میشد برداشته شده است ، بخاطر هوشیاری ، عیاری شهامت وجانبازی فداکاری غازدلیر ما باید فخرنموده رتبه ی عالی برایش داده منتگذارش باشیم . اینقسم مصلحت وسخنان دربین توده ی غازها بود .
اماطرف دیگری یعنی در بین توده ی قوربقه(بقه) ها سخنان دیگردی بود. میگفتند مثل این قوربقه (بقه)ی معصوم ، بی ازار، حلال ، پاک ، بی عیب قوربقه (بقه)نبود . ظالم وقاتل غاز، قوربقه (بقه)را بدون سبب ازبین برده است . ازجنایت وظلم وستم غازها به بینی رسیده ایم ، کاسه ی صبر ما پر شده است . درین کول(کولاب) زندگی نمودن به ما مشکل شده ، ما زندگی کرده نمیتوانیم . همه ی قوربقه(بقه) ها غمگین بودند. قوربقه ها بایکصدا میگفتند که قوربقه (بقه) ی ما که کشته شد بسیار عاجز ومهربان بود با توده ی غاز ها وغازقاتل درین کول(کولاب) هرروزحیات ما سخت تر ودشوار تر شده میرود وچاره اش را باید بسنجیم واز ظلم این غازها تا که آزاد شویم وآزاد زندگی کنیم . شاهدین عینی این واقعه رخ داده سخنان هردوتوده (غازها وقوربقه ها) را شنیده بودند، شاهدین یعنی توده ی سومی دیگر ازجمله لک لک هاباشند صدا زده دوستان (غازها وقوربقه ها)شما صدای مرا میشوید ما یک فکر دارم . غازها وقوربقه (بقه)ها جواب داده گفتند که چه فکر داری بگو بفرما. هریکی ازتوده ها(غازها وقوربقه ها) یک دیگر تانرا ملامت نموده توده ی غازهاشما میگوییدکه خوب شدکه قوربقه(بقه) را کشتی همه روز قور-قورزده درد سر میداد وتوغاز ذکی وباتورهستی. وتوده قوربقه (بقه)ها که میگوید قوربقه حلال پاک وعاجز بود غازها قاتل اند ظلم میکنند . هردوتوده چه کاردارید کدامش خوب است وکدامش بد ؟ آخرشما چه کاره هستیدکه قضاوت غیر عادلانه مینمایید ؟ اینجا آخر جنایتی(خورد ویابزرگ)ی نابخشودنی صادر شده است شما بی انصافی نموده درباره جنایتیکه صادرشده چرا جربحث نمیکنید ؟ تنها درباره شخص ظالم هست ویا مظلوم هست حرف میزنید . اگرشما خواستارزندگی آرام میبودید درباره شخصها نه بلکه ، درباره عمل اش وکارهای (خوب وبد)انجام داده اش صحبت نموده قضاوت منصفانه نموده ومیکردید!؟ حالا اینقسم حادثه ها وکردارهای ناشایسته رونمیداد ! نوت: خلاصه ی کلام درجامعه ی که مازندگی داریم تمام ماهمچو غازها وقوربقه(بقه) ها فکرکرده زندگی میکنیم . درباره شخص حرف زده وقضاوت میکنیم نه درباره کردار، عمل وکرده های شان عبارت از جنایت ، خیانت ، قتل ، غارت ، تجاوز ، فسق وفساد های نابخشودنی شان وغیره ... اگرما انسان باشیم انسانی باید فکر کنیم . درباره شخص نه ، درباره ی عمل های(خوب وبد) انجام داده ی شخص فکر، قضاوت ، حکم انسانی باید کرد !!! باعرض ادب وحرمت 2020/07/04 [ یکشنبه پنجم مرداد ۱۳۹۹ ] [ 7:53 ] [ داکترفاریابی ]
|
||
| [قالب وبلاگ : تمزها] [Weblog Themes By : themzha.com] | ||