uzbegim
ادبی فرهنگی تاریخی اجتماعی  
لینک های ویژه

غازها وقوربقه (بقه)ها ! 

انسان ها نباید مثل غازها وقوربقه ها فکرکنند !

***

در کولی(کولاب)غازها وقوربقه (بقه)ها زندگی میکردند .

 باهم ضد ومخالف بودند .

همه روزباهم درجنگ وجنجال روبروبودند بخاطریکه فکر، دید ، اندیشه وطرز زندگی شان ازهم فرق داشت .

هیچ باهم جورنمی آمدند یکروز غازهااز قوربقه(بقه)ها ناراض وروزی دیگری قوربقه (بقه)ها از غاز ها ناراض میشدند ومیبودند .

روزی از روزها یکی از غازها یک قوربقه(بقه) را میکشد .

بعدا غاز قاتل نزد تودۀ خود یعنی غازها رفته کشتن قوربقه(بقه)خبرمیدهد .

تودۀ غاز ها برایش میگوید خوب کردی کشتی او قوربقه(بقه) خودش خوب قوربقه(بقه) نبود.

 هردایم شدوناشد وقت وبی وقت  قور- قورمیزد  ما را باقور-قور اش دردسر ودلزده ساخته  بود.

وبه کول(کولاب)یکه  مازندگی میکنیم همان قوربقه(بقه) هیچ فایدۀ نداشت ازفایده اش زیانش بما غازها زیادبود .

بخاطرهمین خوب شده وخوب کردی که کشتی واز سرراه ما برداشتی .

ما بابودن مثل تو غاز باتور، دالاوروذکی فخرمیکنیم .

همه غازها بایکصدا میگفتندکه قوربقه(بقه) ی که زیان به جماعت ما میرساندوسدراه فعالیت ما میشد برداشته شده است

 ، بخاطر هوشیاری ، عیاری  شهامت وجانبازی  فداکاری غازدلیر ما باید فخرنموده رتبه ی عالی برایش داده منتگذارش باشیم . 

اینقسم مصلحت وسخنان دربین توده ی غازها بود .

 

اماطرف دیگری یعنی  در بین توده ی قوربقه(بقه) ها سخنان دیگردی بود. 

میگفتند مثل این قوربقه (بقه)ی معصوم ، بی ازار، حلال ، پاک ، بی عیب قوربقه (بقه)نبود .

ظالم وقاتل غاز، قوربقه (بقه)را بدون سبب ازبین برده است .

 ازجنایت وظلم  وستم غازها به بینی رسیده ایم ، کاسه ی صبر ما پر شده است .

درین کول(کولاب) زندگی نمودن به ما مشکل شده  ، ما زندگی کرده نمیتوانیم .

همه ی قوربقه(بقه) ها غمگین بودند.

قوربقه ها بایکصدا میگفتند که قوربقه (بقه) ی ما که کشته شد بسیار عاجز ومهربان بود

 با توده ی غاز ها وغازقاتل درین کول(کولاب) هرروزحیات ما سخت تر ودشوار تر شده میرود وچاره اش را باید بسنجیم 

واز ظلم این غازها تا که آزاد شویم وآزاد زندگی کنیم .

 شاهدین عینی  این واقعه رخ داده سخنان هردوتوده (غازها وقوربقه ها) را شنیده بودند، 

شاهدین یعنی  توده ی سومی  دیگر ازجمله لک لک هاباشند صدا زده دوستان (غازها وقوربقه ها)شما صدای مرا میشوید ما یک فکر دارم . 

غازها وقوربقه (بقه)ها جواب داده گفتند که چه فکر داری بگو بفرما.

هریکی ازتوده ها(غازها وقوربقه ها) یک دیگر تانرا ملامت نموده توده ی غازهاشما میگوییدکه  خوب شدکه قوربقه(بقه) را کشتی همه روز قور-قورزده درد سر میداد وتوغاز ذکی وباتورهستی.

 وتوده قوربقه (بقه)ها که میگوید قوربقه حلال پاک وعاجز بود غازها قاتل اند ظلم میکنند .

هردوتوده چه کاردارید کدامش خوب است وکدامش بد ؟

آخرشما چه کاره هستیدکه قضاوت غیر عادلانه مینمایید  ؟

اینجا آخر جنایتی(خورد ویابزرگ)ی نابخشودنی صادر شده است شما  بی انصافی نموده درباره جنایتیکه صادرشده  چرا جربحث نمیکنید ؟

تنها درباره شخص ظالم هست ویا مظلوم هست حرف میزنید . اگرشما خواستارزندگی آرام میبودید درباره شخصها نه  بلکه ، درباره عمل اش وکارهای (خوب وبد)انجام داده اش صحبت نموده قضاوت منصفانه نموده ومیکردید!؟ حالا اینقسم حادثه ها وکردارهای ناشایسته رونمیداد !

نوت:

خلاصه ی کلام درجامعه ی که مازندگی داریم تمام ماهمچو غازها وقوربقه(بقه) ها فکرکرده زندگی میکنیم .

درباره شخص حرف زده وقضاوت میکنیم نه درباره کردار، عمل وکرده های شان عبارت از جنایت ، خیانت ، قتل ، غارت ، تجاوز ، فسق وفساد های نابخشودنی شان وغیره ...

اگرما انسان باشیم انسانی باید فکر کنیم . درباره شخص نه  ، درباره ی عمل های(خوب وبد) انجام داده ی شخص فکر، قضاوت ، حکم انسانی باید کرد !!! 

باعرض ادب وحرمت 

2020/07/04

[ یکشنبه پنجم مرداد ۱۳۹۹ ] [ 7:53 ] [ داکترفاریابی ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

حرمتلی وعزیز دوستلر بو  ویبلاگه خوش کیلدینگیز .سیز بو ویبلاگه  یازیلگن ادبی فرهنگی  تاریخی  اجتماعی مضمونلر نی قویگن من .اوقوب وکمچیلیک لرنی تولدیره سیز دیگن امیده من.باشلنیش بیتیده  حرمتلی متفکر شاعر ایرکین واحدوف نینگ اوزبیگیم  عنوانلی شعرینی قویب شو شعر اساسیده  آزگینه بولسه هم تورک اوزبیک تاریخی توغری سیده معلومات لر قیدیریب  وب گه تشلب باره یابمن .سیز اولوغ  شخصلر گه مقول  بولسه دیگن امیده من.داکتر عزیزالله  فاریابی
AZIZULLAH FARYABI
DR.FARYABI@GMAIL.COM
DR-FARYABI@HOTMAIL.COM
کانادا
+1
778 998 3643
SKYPE
DR-FARYABI65
امکانات وب