uzbegim
ادبی فرهنگی تاریخی اجتماعی  
لینک های ویژه

خر و تار!

 

*****

(به گردن همچو خرتاری داریم - شاد وخندان از خودبی خبریم )

________

- شخصی خری داشت بسته نمودن خراش تاری نداشت .

بخاطر تار به نزدهمسایه اش رفت

تاتاری ازاو گیرد وخر اش را بسته نماید .

همسایه اش یک دانشمندی بود .

- صاحب خر: به همسایه گفت من نزد شما بخاطر تارآمدم .

تارندارم خر خودرا بسته نمایم تا که خرم جایی نرود .

- همسایه گفت : تاری ندارم فقط یک مصلحت دارم !

- صاحب خرگفت : چه میکنم مصلحت را ؟

تارنباشد !

خرم گریخته میرود .

- همسایه گفت : نه ، فقط بتو یک مصلحت میدهم ،

خر ات جایی نمیرود !

صاحب خرگفت : چه مصلحت !؟

- همسایه گفت : برو ، مثلیکه به دستانت تارداشته باشی ،

دستانت را حرکت بده گویا که ،

توبه گردن خر وبه میخ طویله تاری بسته نموده ای خر جایی نمیرود .

- صاحب خرگفت : ای،

این هم کارشد ،

خوچاره ی وتاری نیست .

رفت عین مصلحت همسایه اش را انجام داد .

صبح که برخواست دید خر اش است .

ما شاالله گفت !

بعدا رفت به خراش سوار شد تا سوی کاراش رود .

هرچه حرکت نمود خراش ازجایش شورنخور وراه نرفت .

ازخراش پاین آمد وبه نزد همسایه رفت.

- صاحب خرگفت : همسایه خرم هیچ حرکت نمیکند وراه نمیرود ،

آخرچه شد !- همسایه گفت : تار را بازنمودی ؟

- صاحب خر : کدام تار!

- همسایه گفت : شب که باتار بسته کرده بودی همان تاررا میگویم .

- صاحب خرگفت : شب تاری نبود ؟

- همسایه گفت : هه ،

برای تو تاری نبود بخاطر خر تاراست ،

تا که تو ، تار خر را بازنکنی به راه نمیرود .

- صاحب خر رفت درحقیقت مثلیکه تاروجودداشته باشد تاررا بازنمود وسوارخر شد وخر راه رفت .

اگر خفه نمیشوید همه ماهم مثل همان خر هستیم !

احوال اهالی ما هم ، همچو همان احوالی است که شاید اندکی فرقی از احوال خرداشته باشد وگرنه یکسان .

چرا!؟

چونکه ، تا الحال از خوردی از دوره ی جوانی ، همه ی بزرگان به تارها بسته هستند و میباشند.

اگر تمامی ما بگویم هم نادرست نیست .همچوخری به تاری بسته شده ایم ودوام دارد.

_بخاطریکه همیشه گفته آمده اند گفته آمده ایم این را نکن ، این گپه نزن ، اینطور نگو ، اینقسم فکر نکن ، آنقسم فکرنکن ، این درست است ، این نادرست است ، پلان خوب است ، پلان بداست ، ازپلان بترس ، قصۀ اومفت است اوزور اوکم زور است ، البته که بزرگان مان هر سخنی بگوید به سرچشم هاست .همان بزرگان مان هم در تاثر ودرتحت اثر دیگران مانده اند این بخاطر ما یک معمای بزرگیست !

- وظیفۀ همه ی والدین وبزرگان این است که خطا هایکه کرده اند باید درس گرفته به فرزندان راه های درست و آینده ی روشن و خوبی را توصیه نموده رهنما شوند تاکه فرزندان آینده به منزل مقصد موفقانه برسند.

اگرهمینطور نکنند جمعیت جامعه وهیچ وقت به ترقی وپیشرفت ازهمه نگاه نرفته عقب میماند.

اگروالدین وبزرگان بخوب شدن فرزندان از تهی دل صداقت حرکت کنند اولاد آینده از اولادهای امروزی سعادتمند میشوند. .

ما همه روزه میبینیم که احوال ما مثل احوال همان خر است اینها همه از دست خود مان میباشد خودمان اجازه ورخصت شان داده ایم .زندگی ما وسرنوشت ما بدست یک تعداد ناخلف ها مختلف النوع با تارهای رنگا رنگ شخصی ، سیاسی منفعت پرستی ، معامله گری وغیره بسته شده اند .ملامت خود ما هستیم دیده را نادیده میگیریم ، سخن حقیقت را گفته نمتوانیم ،کور-کورانه عمل نموده از پشت هر عقبگرا وکوردل روان شده ازخود یک فکرصحت مستقل اراده قوی وانسانی نداشته همیشه دنباله روهستیم . بی فرقبدون مسولیت انسانی به تمام چیز نگاه میکنیم .تمام باربود انسان بودن وانسانیت را به منافع شخصی سیاسی وغیره معامله کرده مثل همان خر تاریکه وجود ندارد بسته زندگی مینماییم.

ما باید ازخدا بترسیم به انسان و انسانیت حرمت داشته باشیم مثل انسانهای باسرشت صادق باوجدان باانصاف باایمان همیشه طرف حق ، مظلوم ، روشنی ، عدالت ، علم وتربیه ی سالم را بگیریم وباعمل خود به اثبات برسانیم .والسلام.

باعرض وادب

2020/07/11

[ یکشنبه پنجم مرداد ۱۳۹۹ ] [ 7:51 ] [ داکترفاریابی ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

حرمتلی وعزیز دوستلر بو  ویبلاگه خوش کیلدینگیز .سیز بو ویبلاگه  یازیلگن ادبی فرهنگی  تاریخی  اجتماعی مضمونلر نی قویگن من .اوقوب وکمچیلیک لرنی تولدیره سیز دیگن امیده من.باشلنیش بیتیده  حرمتلی متفکر شاعر ایرکین واحدوف نینگ اوزبیگیم  عنوانلی شعرینی قویب شو شعر اساسیده  آزگینه بولسه هم تورک اوزبیک تاریخی توغری سیده معلومات لر قیدیریب  وب گه تشلب باره یابمن .سیز اولوغ  شخصلر گه مقول  بولسه دیگن امیده من.داکتر عزیزالله  فاریابی
AZIZULLAH FARYABI
DR.FARYABI@GMAIL.COM
DR-FARYABI@HOTMAIL.COM
کانادا
+1
778 998 3643
SKYPE
DR-FARYABI65
امکانات وب